Spørgsmål og svar

Hvad er urafstemningen og hvorfor er den vejledende?
I Enhedslisten bestemmer vi sammen, hvem der skal sidde i Folketinget. Derfor er der hvert år en urafstemning, om de vigtigste valgkredse. Ud fra urafstemningsresultatet fastlægger årsmødet en endelig liste. På den måde kan vi tage et samlet stilling til den kommende folketingsgruppe, hvor der tages hensyn til geografi og en bred sammensat gruppe.

Hvornår kan man stemme?
Du kan stemme fra tirsdag d. 17. marts til tirsdag d. 31. marts kl. 12.

Hvorfor er der nogle folketingsmedlemmer der ikke er på listen?
Der er flere folketingsmedlemmer der ikke genopstiller. Nogle fordi de har valgt det, og andre fordi de ikke kan opstille efter Enhedslistens rotationsprincip.

Hvormange stemmer har jeg?
Du kan bruge op til 20 stemmer.

Hvad skal jeg gøre hvis jeg ikke har fået en mail?
Vi bruger den mail du normalt modtager mails fra Enhedslisten. Prøv at kigge i dit spam-filter. Hvis du har en gmail, så prøv at kigge under fanen ”promoveringer”. Hvis du ikke har oplyst en mailadresse, burde du have modtaget et brev i stedet. Husk at sende det i god tid.

Jeg har fået en ny mailadresse. Kan jeg godt være med?
Ja, skynd dig at skrive til [email protected]

Jeg er ikke medlem, men vil gerne stemme. Kan jeg stadig nå det?
Nej, det er desværre. Hvis du ikke er medlem i det øjeblik urafstemningen går i gang kan du ikke stemme. Til gengæld kan du stemme til næste år, hvis du melder dig ind, og du kan være med i næste brag af en valgkamp. Du kan melde dig ind her https://mit.enhedslisten.dk/member/signup